Kæmpestort tillykke til Eltang Skole med indvielsen af et nyt 100 kvm. stort væksthus og økolarie! Og tillykke til skolen med deres nye, officielle titel som UNESCO-Verdensmålsskole som medlem af netværket UNESCO Associated Schools Network Denmark.

7. oktober 2021

Begge dele blev behørigt fejret på skolen sidste fredag med en reception, hvor gæsterne fik smagsprøver på fremtidens fødevarer: Snacks af larver, småkager med fårekyllinger og - skyllet ned med hjemmepresset æblemost fra skolens egen matrikel.

Idéen med at bygge et væksthus og økolarie er, at det skal styrke den naturfaglige dimension i skolens undervisning og blandt andet også skal bidrage til at sætte fokus på fremtidens bæredygtige dyrkningsmetoder i form af akvaponi og robotdyrkning. Derudover skal der være terrarier til insekter og en sommerfuglefarm.

Eltang er en skole, der gennem mange år har arbejdet intensivt med bæredygtighed, ansvarligt forbrug, klima og alternativ energi og også har arbejdet målrettet på at gøre egne bygninger CO2-neutrale.

Denne indsats har fået endnu et nøk opad, nu hvor skolen – efter et års prøvetid – er blevet en del af UNESCOs verdensomspændende skolenetværk med fokus på undervisningsforløb og materialer, der sætter ’Globalt medborgerskab’ og ’Bæredygtig udvikling’ på elevernes og lærernes dagsorden. Som medlem af netværket er der også gode muligheder for at udveksle idéer og få inspiration.

Det giver da i den grad kompetencer, som eleverne kan bringe med ud i virksomhederne efter endt uddannelse.

I hele verden findes 11.500 Verdensmålsskoler, i Danmark er 68 folkeskoler en del af netværket og i Kolding kommune er også Alminde-Viuf Fællesskole og IBC at finde på listen over UNESCO-Verdensmålsskoler.