Hos Business Kolding har vi ofte fokus på forretningsudvikling hos iværksættere og etablerede virksomheder, men også detailhandelen har løbende brug for at udvikle deres forretning, og derfor har vi, i samarbejde med detailhandelsspecialist Michael Møller, tilbudt 9 detailhandelsbutikker et intensivt forløb.

11. marts 2022

Den 29. september 2021 mødtes ni butikker fra Kolding og Vamdrup for første gang, og har i alt mødes 6 gange – til oplæg, ny viden og netværk.

Kunderejse og sanserne
Første dag var temaet ’Kunderejsen’, hvor deltagerne blev klogere på, at skabe den perfekte kundeoplevelse og få kunderne til at blive lidt længere bare ved brug af den rette duft og musik.

“Jeg blev særligt opmærksom på, hvordan vi i meget højere grad kan påvirke vores kunders sanser, og derved skabe større kundeoplevelser”

Kristian Vestergaard , Kolding Vinhandel

- Jeg blev særligt opmærksom på, hvordan vi i meget højere grad kan påvirke vores kunders sanser, og derved skabe større kundeoplevelser, fortæller Kristian Vestergaard fra Kolding Vinhandel. Vores butik skal danne rammerne om større oplevelser, end den gør i dag.

- Vi synes jo alle sammen at vi er kunde- og servicemindede, forklarer Susanne, men at tage "kundebrillerne" på og kigge på sin butik udefra og ind, sådan for alvor - det har været spændende og faktisk en smule udfordrende. Jeg ved det jo godt - men hvor har det været fint at blive mindet om, hvad der udgør den store kundeoplevelse; hvilke strenge jeg har at spille på, og hvad jeg skal vægte i det daglige. Vi har så mange muligheder for at påvirke kundernes sanser - det skal vi dyrke endnu mere!

Butiksindretning og storytelling
Der er mange muligheder for at skabe gode kundeoplevelser i butikken, og en af dem er butiksindretningen. For hvordan skaber man det rette flow, så kunderne kommer rundt i hele butikken? Hvordan kan butiksindretningen være med til at øge salget? Og kan indretningen være med til at fortælle en historie?

 Størstedelen af omsætningen hos Galleri Avanti er indramning af rammer, og der ud over sælger de også plakater og kunstnerartikler. En af snakkene gik blandt andet på, om det rent faktisk er det butikken signalerer.

 - Forløbet har motiveret mig til at flytte rundt i butikken. Michael har fået mig til at se, at mit håndværk er det bærende i butikken – og en rigtig god historie. Derfor arbejder vi på at flytte det store arbejdsbord helt op i vinduet, så passerende kan se hvad vi laver, fortæller Niels Jørgen Junker fra Avanti. Vi kommer også til at bruge det i højere grad på de sociale medier.

 Og netop det med at fortælle den gode historie har Flemming Mortensenfra Osten arbejdet med, da han fik hjælp til at lave en video, så deltagerne kan se, hvad godt content betyder.

 - Jeg bryder mig egentlig slet ikke om at være på kamera, fortæller Flemming Mortensen, men under forløbet er jeg blevet mere opmærksom på, hvor mange gode historier jeg har at dele. Det var en grænseoverskridende oplevelse – men det bliver ikke sidste gang

Fremtidigt netværk
Et af formålene med forløbet er også at skabe et netværk butikkerne imellem, så man efterfølgende kan spare med hinanden, lave forskellige samarbejder, og blive meget klogere på hvad de andre butikker kan tilbyde, så man kan sende kunderne videre rundt i byen.

“Det har været rigtigt givende, at have lejlighed til at møde flere af byens passionerede detailhandlere”

Dorthe , Koldinghus

- Jeg troede egentlig ikke at disse kurser var noget for mig, fortæller Susanna Bove fra tøjbutikken Susanna B i Vamdrup. Men det har givet mig lyst til mere– jeg tør at tage af sted! Følelsen af at kunne træde ind i et fællesskab og modtage og give sparring har været skønt.

- Det har været rigtigt givende, at have lejlighed til at møde flere af byens passionerede detailhandlere. Det styrker os i det daglige arbejde, da vi kan sende vores turister godt videre forklarer Dorthe fra Koldinghus og Kongernes Samling. Ydermere giver det anledning til flere spændende samarbejder – bl.a. i forbindelse med vores medlemsaftener.