Business Kolding udsendte i december 2021 et spørgeskema for at tage temperaturen på Koldings erhvervsliv. 332 virksomheder gennemførte spørgeskemaet, og berigede os med vigtig information, heri blandt hvilke udfordringer og udviklingsbarrierer de oplever i hverdagen samt deres forventninger til fremtiden.

11. februar 2022

Rapporten fortæller blandet andet, at respondenterne gennemsnitligt forventer en omsætningsstigning på 34% i de kommende 6 måneder, så overordnet set, er virksomhederne positive i forhold til fremtiden.

Covid-19 er dog stadig den største barriere for vækst, og især prisstigninger og leveringsudfordringer er de store bremseklodser - men også rekruttering er en barriere for mange virksomheder. Det er specielt de tekniske kompetencer, såsom IT medarbejdere og industriteknikere der mangler, men også elektrikere og kokke findes på mangellisten.

Blot 7% af respondenterne har forsøgt at rekruttere udenlandsk arbejdskraft for at dække behovet, mens 80% ikke har forsøgt denne tilgang. 13% af respondenterne ser det ikke som en mulighed, da opgaverne kræver at medarbejderen kan dansk. For at imødegå arbejdskraftsbarrieren kører Business Kolding i øjeblikket et pilotprojekt, hvor vi vil forsøge at videreformidle ledige stillinger i Kolding til det ungarske jobmarked. Så har du et behov, der kan dækkes af ungarer, er du velkommen til at kontakte os.

Vi har i denne undersøgelse også haft fokus på egne ydelser og har bl.a. spurgt respondenterne om deres oplevelse af Business Kolding. De har vurderet at Business Kolding skal have 5,9 point ud af 7, for den service de leverer til Koldings erhvervsliv, og det synes vi er en tilfredsstillende karakter. Men vi kan sagtens blive bedre, og vi er derfor altid lydhør over for de forslag, der kommer, både via spørgeskemaet men også fremadrette fra jer i hverdagen.

En overraskende læring fra undersøgelsen, er, at 37% ikke kender til erhvervsfremmeaktøren Business Kolding, og de gratis ydelser der tilbydes. Det skal vi gøre noget ved, men vi kan også bruge DIN hjælp. Møder du virksomheder i dit netværk, der står med nogle udfordringer, de mangler sparring til, så send dem til Business Kolding. Møder du iværksættere på din vej, der mangler sparring til udviklingen af deres virksomhed, så send dem til os.

Business Kolding kender, hjælper og samler virksomhederne i Kolding.

Læs erhvervsanalysen 2021 her:

Ved spørgsmål, kontakt

mbh@businesskolding.dk