Danske Bank og Foreningen Business Kolding præsenterer de tre nominerede til titlen som Årets Virksomhed 2018.

7. februar 2019

Vinderen kåres torsdag 28. februar 2019, hvor Foreningen Business Kolding inviterer til Awardshow 2019 på Comwell i Kolding. De nominerede er...

Georg Jensen Damask

En af Danmarks ældste virksomheder, og siden 1756 har virksomheden dyrket vævningen som håndværk. I showroomet på Dieselvej står den første egetræsvæv, der blev grundstenen til det Georg Jensen Damask vi kender i dag. Væven er dateret til 1500-tallet.

Georg Jensen Damask er en virksomhed med en lang og spændende historie, men det er også en moderne designvirksomhed i rivende udvikling. De har haft sorte tal på bundlinjen siden 2004 og har vækstet hvert år lige siden. De forventer en vækst på 25% på toplinjen i nuværende regnskabsår, der slutter til marts. Det betyder endnu en rekord med over 2 mio. solgte tekstiler og kun 0,2 % reklamationer. Udover en sund økonomi samarbejder Georg Jensen Damask med nye såvel som etablerede designere, som fx Susanne Nors, der uddannet fra Designskolen i Kolding i 2016, prisbelønnede Cecilie Manz og norske Andreas Engesvik.

Tilbage i 2002 ansættes Peter Hulweg Christiansen som administrerende direktør og han påbegynder en turnaround af virksomheden, der på det tidspunkt er stærkt økonomisk udfordret. I 2004 købes virksomheden af Hviid familien. Virksomheden kommer atter tilbage i familieeje. Produktionsapparatet er på det tidspunkt så forældet, at produktionen må outsources til udlandet.

Peter Hulweg Christiansen - CEO & President Georg Jensen Damask A/S og Damask Holding A/S

Nu kan Georg Jensen Damask åbne de første butikker i Danmark. Og der lanceres 5 webshops på 5 sprog, som hurtigt bliver der, den største omsætning ligger. Der laves samarbejde med forhandlere og agenter i både ind- og udland. Der er nu syv butikker i Danmark, der er 450.000 loyale kunder i kundedatabasen og så er de repræsenteret offline i 13 lande og online i 70 lande

“Georg Jensen Damasks virksomhedskultur bygger på ”sunde tanker” – et mindset, der involverer sunde og sjove tiltag for medarbejderne.”

Med Peter blev designtankegangen opdateret og moderniseret, og i dag er virksomheden en omnichannel designvirksomhed med fokus på kvalitet, funktionalitet og klassiske designs. Georg Jensen Damask bærer desuden Kongelig Hofleverandør-prædikatet, som følge af flere års samarbejde med det danske Kongehus.

Georg Jensen Damasks virksomhedskultur bygger på ”sunde tanker” – et mindset, der involverer sunde og sjove tiltag for medarbejderne. Fx: Et kvarters betalt gåtur, dagligt. Morgengymnastik 2 gange om ugen, hvor alle kan mødes, grine og ømme sig lidt sammen. Sommerfest, hvor hele weekenden bruges med de 67 kollegaer. I HR-gangen er alle medarbejdere placeret på en DISC profil, da forståelsen for forskellighed er vigtig i det daglige arbejde, da alle har øje for noget, men ikke for alt.

Der er også tale om en virksomhed, der tager ansvar. De har en helt særlig sundhedsordning for medarbejderne, og så donerer de gerne penge til organisationer der hjælper børn, som Mary-fonden, Danske Hospitalsklovne, World Scout Foundation og World Childhood Foundation – og så har de sponsoreret det Australske herrelandshold i håndbold.

Besøg Georg Jensen Damask på www.damask.dk.

Easyfood

Det startede med et pølsehorn – altså længe inden det kunne købes på ethvert gadehjørne. I dag sælger Easyfood 57 mio. pølsehorn om året. Dertil går 1.800 tons pølser – hvilket svarer til 4 kilometer pølse i timen, når der produceres pølsehorn.

Med mere end 350 produkter i sortimentet, nåede virksomheden i 2018 en omsætning på 315 mio., og i slutningen af året kunne Easyfoods medejer Flemming Paasch melde ud, at virksomheden med de 160 medarbejdere er solgt til norske Orkla Food for omkring 300 mio. kr.

Hos Easyfood ser de mere sig selv som modehus end bageri, designtankegangen er helt naturlig, og de har da også ansat to designere, de vil gerne udfordre og udvide virksomhedskulturen, og har hertil ansat en psykolog. De vil hellere netværke med modebranchen end med deres egen branche, og samarbejder da også med designskolen.

Her går kultur og strategi hånd i hånd, passion er et vigtigt ord og hjertet skal være med. Her betragtes leverandøren som en kollega og fællesskab og åbenhed vægtes højt.

I 2018 havde Easyfood en omsætning på 315 mio.

Da virksomheden startede i 2000, var det med udgangspunkt convenience, og i at gøre det nemmere for folk at spise i bilen. Produktet skulle være nemt at håndtere i hele værdikæden, fra produktion til salgssted og videre til kunden. Med lukkeloven ændrede salget sig fra tankstationer til supermarkedet. Easyfood har altid haft en ambition om at være mere end bake-off. Det skal ikke kræve bagerkompetencer i butikken, i stedet hedder det frys – tø op – spis og dermed ingen madspild.

“Hos Easyfood ser de mere sig selv som modehus end bageri, designtankegangen er helt naturlig”

Siden 2011 har man kigget meget på subkulturen omkring kaffe – og på hvor folk drikker den – det betyder også, at du kan nyde deres produkter hos bl.a. Starbucks, McDonalds, CircleK, 7-eleven og COOP.

Easyfood er bl.a. aktive i Gentlemens Ride, og er det 12. mest indsamlende hold i verden i kampen mod prostatakræft. De har taget initiativ til forretningsnetværket Easyfood & Friends, og så har de indgået samarbejdet med Koldings ekstremløber Kristina Madsen fra Kristina Extreme Running om at være en del af et forløb, som skal inspirere de af virksomhedens medarbejdere som ønsker det, til fokus på en sundere livsstil.

Besøg Easyfood på www.easyfood.dk

ISOVER

"Respekt for det enkelte menneske og miljøet" udgør grundlaget for vores virksomhed, og er en forudsætning for at nå vores mål. Sådan lyder det hos Saint-Gobain ISOVER i Vamdrup. De passer på deres medarbejdere og værner om naturen.

Det er i lige så høj grad medarbejderne som produkterne, der skal slå konkurrenterne, og derfor er et godt arbejdsmiljø lige så vigtigt som produktion, salg og økonomi.

Hos ISOVER arbejder man hele tiden frem mod at undgå arbejdsulykker ved systematisk at analysere og forbygge risici.

Og de gør det rigtig godt. I skrivende stund har man nu arbejdet i 3196 dage uden skader og ulykker med fravær. Allerede i 2013 fik ISOVER-fabrikken i Vamdrup international anerkendelse for sit sikkerhedsarbejde, da fabrikken blev indlemmet i Saint-Gobain koncernens Club de Millionaires – en særlig udmærkelse til de arbejdspladser i koncernen, der når en million arbejdstimer uden ulykke med fravær. Men det handler ikke kun om statistikker og tal, det handler først og fremmest om, at medarbejderne kommer sikkert hjem fra arbejde – hver dag.

Hos ISOVER har man nu (i skrivende stund) arbejdet i 3196 dage uden skader og ulykker med fravær.

I forhold til arbejdsmiljø er sundhed og trivsel en helt anden del. ISOVER har eget motionsrum, der er mulighed for at dyrke yoga, der er en årlig petangue-turnering, og man deltager hvert år i DHL-løbet. I en netop afholdt trivselsundersøgelse ligger ISOVER godt over landsgennemsnittet.

Naturens ressourcer er ikke uudtømmelige, og ved at mindske brugen af energi og råvarer i produktionen bidrager ISOVER til et bedre niveau, når de udvikler, producerer og markedsfører innovative og bæredygtige isoleringsløsninger.

“Respekt for det enkelte menneske og miljøet udgør grundlaget for vores virksomhed”

De arbejder med at reducere energiforbruget på deres produktionsanlæg, de anvender genbrugsmaterialer som råvarer samt mindsker energiforbruget ved transport. Der er ingen vandafledning, affald minimeres og genanvendes, mens plast og træ sendes til genbrug.

Hos ISOVER tror de på fremtidens bolig, og vil gerne være med til at skabe fantastiske bygninger, hvor folk kan leve deres liv. Det er ikke kun produkter der isolerer, deres isoleringsløsninger giver komfort og en effektiv byggeproces – og så er produkterne skabt til Svane-mærket byggeri.

Besøg ISOVER på www.isover.dk