Virksomhederne vil rigtig gerne skrive kontrakt med de nyuddannede produktionsteknologer fra IBA Erhvervsakademi Kolding.

26. august 2022

Hele holdet af nyuddannede produktionsteknologer fra sommeren 2022 gik direkte ud i job efterfølgende. Det viste tal fra IBA Erhvervsakademi Kolding, som har gjort regnestykket op.

Der er med andre ord rift om de unge, der typisk får job i en industrivirksomhed som for eksempel projektleder, konstruktør, produktionsplanlægger, driftsleder eller produktudvikler.

- Vi kunne afsætte endnu flere produktionsteknologer, hvis vi havde flere af dem. Jeg har to-tre jobs på hånden fra virksomheder, der har henvendt sig direkte til os for at høre, om vi kan skaffe kontakt til en produktionsteknolog, siger lektor Søren Schack Hansen, som underviser de kommende produktionsteknologer hos IBA i Kolding.

Han har undervist på uddannelsen, siden den blev oprettet på IBA i 2015, og interessen for de færdiguddannede har længe været høj.

“Vi kunne afsætte endnu flere produktionsteknologer, hvis vi havde flere af dem”

Søren Schack Hansen, IBA

- Af dem, som blev færdige i fjor, har flere allerede skiftet job en-to gange, fordi de bliver headhuntet af andre virksomheder, fortæller Søren Schack Hansen.

Han vurderer, at interessen har flere årsager.

For det første har vi et ganske ophedet arbejdsmarked i disse år. Og for det andet er produktionsteknologerne i høj kurs, fordi de har så mange strenge at spille på. Uddannelsen er bred, så de nyuddannede kan bidrage i hverdagen indenfor mange brancher, fortæller Søren Schack Hansen:

- Nogle arbejder for eksempel med Lean-værktøjer, andre bidrager til driften og det daglige flow, og nogle arbejder med konstruktion. De har en virkelig bred vifte af kompetencer, som betyder, at de sammen med den enkelte virksomhed kan lægge en plan for, hvordan deres evner bliver brugt bedst – både til gavn for virksomheden og til gavn for de unge, som selvfølgelig også har deres egne forventninger til, hvad de gerne vil arbejde med.

Der er ansøgningsfrist til uddannelsen d. 15. marts og 5. juli, og du kan læse mere om den her Link

Lena Pohl (nummer fire fra højre) er en af de nyuddannede produktionsteknologer, som netop er blevet færdige hos IBA Erhvervsakademi Kolding og er gået direkte videre i job. Som flere af sine klassekammerater har hun valgt at fortsætte karrieren i den virksomhed, Blue Wave i Haderslev, hvor hun har været i praktik. - Virksomhederne er godt klar over, at der er rift om os. Og hos Blue Wave var de i hvert fald meget åbne for at lytte til mine ønsker og opmærksomme på at give mig nogle spændende opgaver undervejs, så jeg også havde mulighed for at udvikle mig i løbet af praktikken. Men når jeg har valgt at blive i virksomheden, har det været lige så afgørende for mig, at her er en god atmosfære, og at alle taler med alle.