I året for genforeningen forenes danske og tyske iværksættere i 4-dages intensivt forløb i Kolding, hvor de skal arbejde med deres forretningsideer.

18. februar 2020

Creative Retreat, hedder forløbet, som er for kreative iværksættere og virksomheder med lovende forretningsidéer. Deltagerne indlogeres i naturskønne omgivelser ved Houens Odde. Forløbet afholdes som en del af VekselWirk-projektet, som er et dansk/tysk projekt, der kobler kreative industrier i Kolding, Roskilde, Kiel og Lübeck sammen. VekselWirk er finansieret af Interreg Deutschland-Danmark med midler fra Den Europæiske Fond for Regionaludvikling.

Mere end 60 ansøgte om en af de i alt 20 deltagerpladser i årets Creative Retreat. Deltagernes virksomhedsideer er på forskellige stadier i deres udvikling, så arrangørerne har sørget for at der kan arbejdes med forskellige metoder under hele forløbet, herunder LEAN startup-modellen, design thinking og mulighed for rapid prototyping.

Creative Retreat kulminerer i en konkurrence onsdag den 19. februar, hvor deltagerne skal præsentere deres forretningsidé i et pitch overfor et dommerpanel.

En af dommerne, Morten Bjørn Hansen, adm. direktør for Business Kolding, ser store værdier i Creative Retreat.

”Vi ved at iværksætternes ideer styrkes af at deltage i udviklingsforløb med andre iværksættere. Og når vi lykkes med at få deltagere fra både Tyskland og Danmark til at arbejde sammen og konkurrere med hinanden, så styrker det innovationen og udviklingen”, siger Morten Bjørn Hansen.