”Hvor lang tid vil der gå, før vi har vænnet os til, at vi nu kan smide mundbindet og færdes mere frit,” spurgte studieværten antropologen, som var gæst i et radioprogram om genåbningen. ”Cirka halvandet minut,” svarede antropologen.

9. juli 2021

Pandemien har lært os, hvor hurtigt man kan vænne sig til en ny virkelighed. Det gælder ikke mindst i erhvervslivet, som gennem det seneste halvandet år har været tvunget til at finde nye veje til kunder og leverandører.

Business Kolding har sammen med SMV Danmark og Erhvervshus Sydjylland deltaget i et forskningsprojekt ledet af SDU, som netop har forsøgt at fange ny viden om virksomhedernes beslutninger taget under Covid 19.

Undersøgelsen viste os, at virksomhederne reagerede forskelligt på pandemien. Og data tyder på, at virksomheder som var parate til at håndtere en krise, også kom bedst igennem den.

Har man penge på kistebunden, er man helt indlysende bedre stillet, når verden lukker ned. Men også forhold som organisatorisk parathed og en entreprenant kultur ser ud til at have betydning for, hvor godt man reagerer på omvæltningerne.

Nu hvor hverdagen – stort set – er vendt tilbage, kan vi med egne øjne se, at der er mange virksomheder, som er kommet positivt igennem krisen. Jeg kan genkende det entreprenante gen flere steder, og vi har været meget imponerede over, hvor mange virksomheder som har kastet sig ud i nye udfordringer.

Der er stadig en del, som ikke kan lade sig gøre – som grønne koncerter eller festivaller – og der er desværre stadig en risiko for, at en delta-variant kan føre til nye restriktioner på den anden side af sommeren.

Men for nu skinner solen, og hverdagen er, stort set, vendt tilbage. Derfor vil vi fra Business Kolding ønske alle en god sommer, med håb om et nogenlunde normalt efterår.