Hvordan kan virksomheder være med til at skabe mere biodiversitet i Kolding? Ja det kan medlemmer af CO2-klubben blive meget klogere på, når CO2-klubben, Kolding Kommune og Katrine Turner, kendt fra DR-programmet ”Giv os naturen tilbage”, sætter fokus på mangfoldig natur. En virksomhed der allerede har været i gang er Carl Ras.

11. maj 2022

Carl Ras i Kolding besluttede sidste år at forvandle mere end 2.000 kvadratmeter plæne til et ”vild med vilje”-areal for at gøre en forskel for biodiversiteten som er under pres i hele Danmark.

– Vi har valgt en model hvor det vil tage tid før vi markant kan se resultater med flere forskellige vilde blomster. Men for os handler det lige så meget om at vi gerne vil være ambassadører for mere biodiversitet på erhvervsarealer, fortæller Søren Dahl der er ansat i Kolding-butikken

“Vi har valgt en model hvor det vil tage tid før vi markant kan se resultater med flere forskellige vilde blomster.”

Søren Dahl, Carl Ras

Da Carl Ras’ butik i Koldings nordlige erhvervsområde ligger på lejede arealer, valgte virksomheden den mindst indgribende omlægningsmodel. Det er samtidig en prismæssig overskuelig model som andre virksomheder relativt nemt kan kopiere.

– Først lod vi græsset gro langt, herefter klippede og fjernede vi græsset, og til sidst såede vi en blanding af vilde frø oven i græsset. Selv om projektet kræver tålmodighed, så kunne vi faktisk allerede i år se flere blomsterarter i græsset, fortæller Søren Dahl.

Udover at omlægge græsarealer, har Carl Ras fjernet en stor hæk og i stedet plantet hjemmehørende buske med blomster og bær der både giver næring til insekter og fugle.