Selv om det kræver en særlig indsats at arbejde med bæredygtighed ude i virksomhederne, så er der ingen vej udenom. Og den gode nyhed er, at indsatsen også kan bære ny indtjening med sig. Det mener konsulent Lise Daldorph, der arbejder med grøn omstilling og bæredygtighed for Business Kolding.

29. marts 2022

Har du hørt om bæredygtig udvikling? Svaret er formodentlig et klart ja. For bag begrebet gemmer sig en dagsorden – ja, en ny verdensorden – som alle virksomheder og deres ansatte må forholde sig til, hvis man vil være på omgangshøjde med de forreste i feltet.

Og det er på den højst aktuelle baggrund, at IBA Erhvervsakademi Kolding har fået lov at udbyde en diplomuddannelse i bæredygtig virksomhed. En uddannelse, hvor deltagerne får konkrete værktøjer, så man kan skabe værdi ude i virksomhederne, samtidig med at der bliver arbejdet med den bæredygtige dagsorden.

Lise Daldorph har tilmeldt sig valgfaget ”Bæredygtig forretningsudvikling”, for til dagligt vejleder hun de mere end 700 lokale virksomheder, der er medlem af erhvervsnetværket Foreningen Business Kolding. Hun er blandt andet optaget af, at virksomhederne aktivt bør arbejde for et bedre klima. Også for deres egen skyld.

“Den grønne omstilling må alle forholde sig til. Det er noget, vi lige har taget hul på, men jeg er ret sikker på, at det kommer rullende med meget højt tempo...”

Lise Daldorph, Business Kolding

- Den grønne omstilling må alle forholde sig til. Det er noget, vi lige har taget hul på, men jeg er ret sikker på, at det kommer rullende med meget højt tempo - blandt andet gennem lovgivning fra EU. Så der er nogen, som får travlt, hvis man ikke lige så stille tager det ind og arbejder med det, siger Lise Daldorph.

En vigtig tankegang
Hos Business Kolding har hun blandt andet ansvar for foreningens CO2-klub, der er et forum for virksomheder, der er meget optaget af den grønne dagsorden. Det er for at blive yderligere klædt på til opgaven, hun har tilmeldt sig valgfaget i ”Bæredygtig forretningsudvikling”. Valgfaget har fokus på at udvikle virksomheden i takt med den grønne omstilling.

- Jeg kan godt se fornuften i, at man som virksomhed passer på klimaet. Men jeg er meget optaget af, at vi samtidig arbejder med videreudvikling, sådan at der opstår nye forretningsmodeller, nye produkter og nye teknologier, for det vil drive den grønne omstilling fremad, siger Lise Daldorph og sætter en grøn streg under sin pointe:

“Når vi arbejder med bæredygtighed, så skal det samtidig skabe værdi for virksomhederne. For så giver det mening for alle...”

Lise Daldorph, Business Kolding

- Når vi arbejder med bæredygtighed, så skal det samtidig skabe værdi for virksomhederne. For så giver det mening for alle, og det er noget, man holder fast i og bliver ved at arbejde med, siger hun.

Arbejdet med grøn omstilling kan ske på mange måder, og inspirationen kan komme flere steder fra, fastslår Lise Daldorph. Mange kan ganske lavpraktisk begynde med at sortere sit affald - fra kantinen til produktionen - siger hun:

- For når man sorterer affaldet, så begynder man at forholde sig til de restprodukter, man har i de forskellige afdelinger af en virksomhed. Og så begynder man også at overveje, om der er noget her, man kan videreudvikle på. Hele den tankegang er vigtig for at komme videre, for så bliver man bedre til at tænke ud af boksen, siger Lise Daldorph.

Ikke alt på én gang
”Uddannelser du kan bruge til noget”. Sådan lyder det slogan, IBA benytter i sin markedsføring. Og det er præcis i den sammenhæng, uddannelseschef Allan Klein ser på uddannelse inden for bæredygtighed og grøn omstilling. For det er viden, der skal ud at leve på virksomhederne, når undervisningen er færdig.

“Vores opgave er at hjælpe virksomheden og dermed de ansatte til at blive en succes, når de arbejder med bæredygtighed.”

Allan Klein, IBA

- Vores opgave er at hjælpe virksomheden og dermed de ansatte til at blive en succes, når de arbejder med bæredygtighed, fastslår Allan Klein.

Han fortæller, at bæredygtighed er blevet et konkurrenceparameter. Helt konkret risikerer man at blive fravalgt som leverandør, hvis man ikke tænker bæredygtighed ind i sin virksomhed og kan dokumentere det.

- Det betyder ikke, at du skal opfylde alle 17 FN-verdensmål på én gang. Men man skal aktivt undersøge, hvordan virksomheden påvirker sine omgivelser – både positivt og negativt – og så skal man blandt andet finde løsninger, der afbøder de negative effekter. Her kan verdensmålene være med til at sætte fokus på og retning for arbejdet, siger Allan Klein.

Mere end miljø og klima
De fleste ved nok, at de 17 verdensmål omhandler miljø og klima. Men de omhandler mere end det, og det afspejler sig også i fagene på IBA’s diplomuddannelse indenfor bæredygtighed. Et enkelt fag har fokus på social ansvarlighed, fordi også ulighed, ligestilling og trivsel skal tænkes ind i værdikæden hos en moderne virksomhed.

“Verdensmålene er et katalog af muligheder, som man kan omforme til danske forhold. Man kan vælge et eller flere verdensmål og gå i gang.”

Allan Klein, IBA

- Verdensmålene er et katalog af muligheder, som man kan omforme til danske forhold. Man kan vælge et eller flere verdensmål og gå i gang. Det skal uddannelsen hjælpe med til, så man kan lægge en handlingsplan, hvor man synes, det giver mest mening i den enkelte virksomhed eller organisation, siger Allan Klein.

Han tilføjer, at det er helt afgørende, at arbejdet skaber merværdi ude i virksomhederne. Og det vil det gøre nærmest per automatik, understreger han:

- Det er simpelthen ren kerneforretning, når vi bruger bæredygtighed og verdensmålene til at blive klogere på vores forretning, for så arbejder vi med at minimere risici og skabe konkurrencefordele, siger Allan Klein.