Virksomheden startede tilbage i 2014, de fik en Gazelle i 2020 og er i gennemsnit vækstet 15% hvert år. iKon Klub & Erhverv har godt fat i klubberne, især i lokalområdet, nu gælder det bare virksomhederne. Et nystiftet advisory board skal hjælpe med at sætte strategien, der sikrer en fortsat vækst.

16. juni 2023

iKon Klub & Erhverv sælger sportsbeklædning, profiltøj, arbejdstøj samt firmagaver og merchandise, og ejes i dag af Martin Knudsen, Kasper Sørensen og Dan Frederiksen. De flyttede til nyt domicil på Platinvej i 2020, men er allerede nu ved at vokse ud af bygningerne.

“Men når man samtidig er en del af driften, kan det være svært at få afsat den nødvendige tid til udvikling. Her skal et advisory board hjælpe os med at holde fokus.”

Martin Knudsen, iKon Klub & Erhverv

- Jeg og den øvrige ledelse har gjort, det bedste vi kunne i forhold til at drive virksomheden, forklarer Martin Knudsen. Men når man samtidig er en del af driften, kan det være svært at få afsat den nødvendige tid til udvikling. Her skal et advisory board hjælpe os med at holde fokus.

Aftale med KIF Håndbold
Hos iKon Klub & Erhverv har de haft stort fokus på samarbejde med de lokale sportsklubber, og gør meget ud af at blive set i byen, når det gælder sport. De har netop skrevet under på en 4-årig kontrakt med håndboldklubben KIF Kolding, som beklædning og merchandise leverandør.

- Vi er meget stolte af at lande sådan en aftale, fortæller Martin Knudsen. Det har hele tiden været en del af strategien, at blive det naturlige valg som leverandør, til de klubber der ønsker en seriøs og ansvarlig samarbejdspartner af beklædning og materialer til Teamsport.

iKon Klub & Erhverv har underskrevet en 4-årig kontrakt med håndboldklubben KIF Kolding, som beklædning og merchandise leverandør.

Strategi og øget vækst
Og netop strategien er noget af det, det nye advisory board skal hjælpe med.

- Vi valgte et advisory board i stedet for en egentlig bestyrelse af hensyn til økonomi, forklarer Martin. Det er en god måde at teste af, hvordan det fungerer at have nogen med på sidelinjen, inden vi laver en egentlig bestyrelse, men vi er allerede nu klar over, at vi på et tidspunkt skal have en bestyrelse i stedet for.

- Jeg glæder mig i den grad til samarbejdet med det øvrige advisory board og ejerne, siger Karina Boldsen, der har erfaringer fra HR-topstillinger fra både Danske Bank, Salling Group og Vestas. Det er en meget spændende virksomhed, der har et stærkt navn i branchen. De er allerede veletablerede, men har fortsat stort potentiale for at blive endnu større og hjælpe endnu flere virksomheder med at blive synlige.

- Vi er meget beæret over, at erhvervsfolk der har topposter i flere af landets store virksomheder, vil være med i vores advisory board. Vi får tilført en tung ledelseskapacitet, der kan løfte hele ejerkredsen. De kan se et potentialet, et drive og et engagement, der tiltaler dem. Vi havde en forventning om, at de skulle byde noget til bordet – og det har de gjort. De kan stille de kritiske spørgsmål, de går helt tæt på, også hvor det kan blive lidt personligt, siger Martin smilende.

- De er med til at sikre retning og en strategi, som alle kender og skal efterleve, slutter Martin. De får også nogle vinkler på virksomheden, som vi ikke selv havde set.

Business Kolding kan hjælpe
Er du i tvivl om, om et advisory board, en bestyrelse eller en mentor kan være noget for dig? Hos Business Kolding tilbyder vi vejledning til at oprette en bestyrelse, advisory board eller få en mentor.

“Ofte vil det give god mening at få en bestyrelse, men det kommer i høj grad an på de udfordringer eller muligheder, der skal eksekveres på - og især den fremadrettede strategi, hvis den allerede er lavet.”

Jørgen Fuglsang Bruun, Business Kolding

- De fleste virksomheder søger en afklaring i forhold til, om de bør få en bestyrelse, og hvad det indebærer, forklarer Jørgen Fuglsang Bruun. Ofte vil det give god mening at få en bestyrelse, men det kommer i høj grad an på de udfordringer eller muligheder, der skal eksekveres på - og især den fremadrettede strategi, hvis den allerede er lavet.

- Vi tilbyder gratis bestyrelsesøgning gennem vores samarbejdspartnere. Ønsker man at tilføje nye kompetencer, kan man også søge via Business Kolding. Ofte vil vi også kunne hjælpe med at afsøge medfinansiering til strategiarbejdet, inden der oprettes en bestyrelse eller advisory board. Eller strategiarbejde til at understøtte en eksisterende bestyrelse/ advisory board.

Det stærke Advisory Board Team hos iKon Klub & Erhverv

Jan Tingleff Bruun

• CFO Billig arbejdstøj
  • Økonomidirektør Aktieselskabet Carl Christensen