Hvis din virksomhed i en periode ikke har opgaver nok til at beskæftige alle ansatte, og ønsker at undgå afskedigelser, kan arbejdsfordeling være en god mulighed for både virksomhed og medarbejdere.

24. oktober 2022

Arbejdsfordeling betyder, at medarbejdernes arbejdstid nedsættes i en periode, og giver mulighed for, at holde på værdifulde medarbejdere på trods af lavkonjunktur og manglende ordretilgang.

Med arbejdsfordeling, modtager medarbejdere, der er dagpengeberettiget, supplerende dagpenge; og medarbejdere, der ikke er dagpengeberettiget kan evt. modtage kontanthjælp (afhængig af den individuelle situation). Arbejdsfordelingen skal være aftalt skriftligt med de berørte medarbejdere eller være en del af deres kollektive overenskomst. Arbejdstiden skal være nedsat med mindst 2 hele dage i ugen eller med 1 uges arbejde på fuldtid efterfulgt af 1 uges ledighed

Kontakt gerne Jobcenter Kolding og hør mere om mulighederne for arbejdsfordeling og hvordan din virksomhed kan reducere personaleomkostningen i en periode, fx gennem efteruddannelsesordningerne.

Du kan kontakte virksomhedskonsulent Tom Walther ved Jobcenter Kolding på telefon 20542796 eller tomwa@kolding.dk

Læs mere på https://www.kolding.dk/erhverv/jobcenter-og-arbejdsmarked/fastholdelse-af-medarbejdere/