Lean-værktøjer kan anvendes i alle brancher lige fra produktion til administration, for det gælder om at kigge efter forskellige typer af spild i hverdagen. Et IBA-hold i Lean-ledelse brugte egne virksomheder som case i undervisningen, og de fandt tilsammen mulige besparelser for 7,6 millioner kroner.

24. maj 2022

En halv million kroner. Mindst.

Sådan vil landmand Kent Davidsen opgøre den besparelse i arbejdstid, som han har opnået på sine to bedrifter i Grindsted og Nr. Nebel, siden han blev færdig med et studie i Lean Ledelse i Praksis hos erhvervsakademiet IBA i Kolding. Besparelsen hos vestjyske Davidsen Landbrug vil tilmed slå igennem år efter år.

“Mælkeproduktion er meget løntung, fordi der går mange arbejdstimer med det. Derfor er det også vigtigt at få rystet posen for at se, om der er noget, vi kan gøre anderledes”

Kent Davidsen, Landmand

- Mælkeproduktion er meget løntung, fordi der går mange arbejdstimer med det. Derfor er det også vigtigt at få rystet posen for at se, om der er noget, vi kan gøre anderledes, siger Kent Davidsen.

Foruden den besparelse, han allerede har høstet, ser han et stort potentiale i fortsat at have fokus på Lean i hverdagen.

- Nogle ting har vi jo sat i gang med det sammen, men det handler også om at brede en Lean-kultur ud i hele virksomheden, så alle ansatte er opmærksomme på, hvor vi kan optimere vores arbejdsgange eller eliminere spild, siger Kent Davidsen, der har 23 danskere og udlændinge ansat.

Davidsen Landbrug er malke-karrusellen helt central. Det tager cirka syv minutter at malke en ko. Det bliver til mange timer, når 1400 jerseykøer skal malkes to gange dagligt på gårdene i Nørre Nebel og Grindsted.

Han er uddannet virksomhedsleder fra Landbrugsskolen og har gjort Lean til en fast del af de ugentlige tavlemøder for de ansatte. På tavlen kan man blandt andet se en meget simpel tegning, der viser, hvordan en ansat hurtigere kan nå rundt omkring kalvenes bokse, hvis opstillingen og ruten ændres en smule. Tegningen er lavet af en ansat, der har ladet sig inspirere af Kent Davidsens peptalk om Lean-filosofi.

- Det er vigtigt at medarbejderne stopper op og siger, at her skal vi gøre noget andet. Mit indtryk er, at de også synes det er spændende at finde de steder, hvor vi kan arbejde smartere end i dag, siger han.

Et stort regnestykke
Kent Davidsen er vokset op på landet, og det var i 2011, han købte halvdelen af faderens gård i Grindsted. Siden har han købt endnu en gård i Nr. Nebel, og på de to bedrifter står 1400 malkekøer klar til at blive malket to gange hvert eneste døgn. Det kræver smidige arbejdsgange, hvor det ene tandhjul ubesværet griber det næste.

Her har Lean vist sig at være et godt værktøj. På IBA Erhvervsakademi Kolding arbejdede Kent Davidsen med sin egen gård som case, og ved at kigge rutinerne efter i sømmene fik han for eksempel øje for, at hver dag gik malkningen i stå i fem minutter, når der skulle skiftes et filter. Det lyder ikke af meget. Men i den pause stod tre mand og ventede. Og det gjorde de to gange dagligt, da køerne bliver malket både morgen og aften. Derfor lød regnestykket: Tre mand i fem minutter, to gange dagligt, hele året rundt – og så på begge gårde i både Grindsted og Nr. Nebel. Det giver i runde tal 365 timers uproduktiv ventetid.

“Lean handler ikke om at spare medarbejdere. Det handler om at arbejde med det, der giver mest værdi her hos os. Og hvis vi kan flytte tid fra en unødvendig proces, sådan at en ansat i stedet kan gå en runde i stalden og observere køerne, så har det mere værdi for os alle sammen.”

Kent Davidsen, Landmand

- Det har vi ændret ved at foretage en mindre investering i et ekstra filter, så vi ikke længere behøver at stoppe malkningen undervejs. Det betyder, at vi bliver før færdige med hver eneste malkning, så folkene kan gå i gang med noget andet, som både er mere produktivt, og som også er mere interessant for dem, siger Kent Davidsen og tilføjer:

- Lean bliver rigtig spændende, når man har så stor volumen i både arbejdstid og produkter. For når vi ganger de små ting op, bliver det hurtigt til rigtig mange penge.

Million-besparelser
Landmandens positive oplevelser står ikke alene. På IBA har han studeret med blandt andre en speditør og en fyr fra et vinduesfirma. Alle har arbejdet med deres eget firma som udgangspunkt, og undervejs i forløbet har deltagerne fundet mulige besparelser for 7,6 millioner kroner, som direkte er kommet deres virksomheder til gavn.

Nogle af besparelserne har krævet mindre investeringer for at blive til virkelighed, andre har blot betydet ændringer i daglige rutiner. Men selv de mindre investeringer tjente sig hurtigt hjem, forklarer underviser Erik Olesen, og en analyse af tilbagebetalingstiden er en vigtig del af Lean-uddannelsen på IBA.

- 7,6 millioner kroner er mange penge at kunne spare, men det er faktisk ikke usædvanligt på et af vores hold, siger Erik Olesen, der foruden at undervise på IBA driver Process Performance og har arbejdet med Lean-ledelse i næsten tyve år for flere større virksomheder.

Vi er vokset meget de senere år, og det betyder, at behovene også ændrer sig. Derfor er det vigtigt at få sine processer kigget efter, så vi stadig arbejder så hensigtsmæssigt som muligt, siger Kent Davidsen.

Et nyt udgangspunkt
Han sørger altid for, at deltagerne arbejder med udgangspunkt i egne virksomheder. De bliver bedt om at arbejde med et konkret pilotprojekt, så de undervejs lærer de lean-teknikker, der kan bruges igen og igen i hverdagen.

- Der er ikke rigtig nogen ende på at benytte Lean-teknikker. For når du har gennemført en besparelse, har du også ændret forudsætningerne, så derfor er der en helt ny arbejdsgang eller indretning af virksomheden, som du kan analysere og tage udgangspunkt i, siger Erik Olesen.

Hvis du gerne vil høre mere om, hvad LEAN kan gøre for din virksomhed, er du også meget velkommen til at kontakt Lars Bo fra Business Kolding

lbf@businesskolding.dk
Erhvervskonsulent