På Jernet 4H i Kolding, midt i Danmarks produktionscentrum, ligger produktionsvirksomheden Rolf Schmidt Industriplast A/S, og er en af de virksomheder der lever stille men godt. Vi har lavet et lille protræt af virksomheden.

18. juni 2020

Rolf Schmidt Industriplast blev grundlagt i 1978 og har i dag 52 ansatte. De har i dag 3.500 kvm. fabriks- og lagerhal og 500 kvm. administration. Efter en større tilbygning og renovering tilbage i 2019, kan faciliteterne nu rumme godt 70 mand, og der er plads til endnu flere maskiner. Deres kerneområde er bearbejdning og rådgivning i termoplast, og de fremstiller emner efter kundens ønsker og behov – efter tegninger, skitser og prøver. Deres målsætning er høj service, høj kvalitet og en sikker og hurtig leveringstid.

Direktør Flemming Andreasen har været på virksomheden i 19 år og har altid haft fokus på bundlinjen. Derfor kan de også fremvise gode resultater. Strategien har også altid været den samme: Agil og lynhurtig ordrebehandling, de svarer altid inden for et døgn – men gerne inden for 2-4 timer, og leveringstiden er altid maks. 5 dage.

- Vi vil hellere være et par mand for meget i produktionen for at opretholde leveringstiden, forklarer Flemming Andreasen. For at opretholde en kort leveringstid er fleksibelt produktionsapparat, fleksible medarbejdere og stabile leverandører med kort leveringstid et must.

“Vi vil hellere være et par mand for meget i produktionen for at opretholde leveringstiden. For at opretholde en kort leveringstid er fleksibelt produktionsapparat, fleksible medarbejdere og stabile leverandører med kort leveringstid et must.”

Flemming Andreasen, Rolf Schmidt Industriplast

Rolf Schmidt Industriplast A/S er også kendt for høj kvalitet, og selv om mange kunder bestiller i sidste øjeblik, ja så skal tingene passe efter tegningen, alt bliver tjekket inden det forlader fabrikken. De har altid et stort fokus på, at være de bedste til det de laver.

For at opretholde en høj kvalitet og hurtig leveringstid, benyttes da også flere avancerede maskiner og robotter, maskiner der er nemme at indstille, så de også kan bruges til de helt små leverancer på 5, 10, 20 stk. Alle medarbejdere i produktionen er uddannet til at bruge CAD/CAM, hvilket giver en øget effektivitet.

Også virksomhedens lærlinge er dygtige. De har pt. 3 lærlinge ansat, alle med hovedet godt skruet på. De har én medarbejder, der tager sig af at ”lære de unge op”. De tre der sidst var oppe til eksamen fik alle et flot 12-tal, så de uddanner i den grad fremtidens medarbejdere.

2019 var et godt år for virksomheden, et år med god omsætning og indtjening, hvorfor optimismen også var stor, da de kunne gå ud af 1. kvartal 2020 med tal der ligger godt over budget. Men så kom COVID-19.

Profilfilm fra Rolf Schmidt Industri Plast

Corona-krisen har betydet et fald i omsætningen og at virksomheden måtte sende 30% af medarbejderne hjem midt i maj.

- Vi har fortsat gang i maskinerne, da vi arbejder på ordrer, der blev lagt hos vores kunder for 4-6 måneder siden – og vi har da også kunnet mærke en ekstra travlhed i juni måned, men det er endnu for tidligt at sige, om det bare er et tilfælde, eller det holder ved, forklarer Flemming Andreasen. Det er svært at spå om fremtiden, slutter Flemming, der grundlæggende er positiv for fremtiden.