Koldings erhvervsliv kan se frem til at skulle betale mindre i dækningsafgift.

Årsagen er, at en særlig indsats for at få flere i arbejde ser ud til at nå sit mål.

Antallet af personer, der er kommet i arbejde over en to årig periode, nærmer sig nemlig ambitionen på 500. Netop antallet af folk i arbejde, var en essentiel del af det løfte politikerne gav for at sænke dækningsafgiften. Aftalen var, at hvis der kom 500 flere i arbejde, og kommunen dermed ikke havde udgifter til offentlig forsørgelse, så ville de bruge pengene til at forbedre forholdene for Koldings virksomheder.

Projektet, der hedder ” Kolding i arbejde”, er et samarbejde mellem Business Kolding, Kolding Kommune, IBC, LO og Jobcenteret. Og de nyeste tal viser nu, at der indtil videre er skaffet job til 490 personer. Dermed mangler der kun 10, før målet er nået.

- Afskaffelsen af dækningsafgiften er en vigtig faktor ift. optimale rammevilkår for vores virksomheder, og jeg er rigtig glad for, at ambitionen om at flytte flere fra offentlig forsørgelse til privat beskæftigelse ser ud til at kunne indfries, så politikerne derved kan realisere den sidste del af den aftalte udfasningsplan, siger Tommy Langhoff, Adm. direktør i Business Kolding.

Målet er helt at afskaffe dækningsafgiften i år 2019. Men hvis målet om de 500 realiseres, betyder det i første omgang en nedsættelse af dækningsafgiften på 0,8 promillepoint næste år. I år er dækningsafgiften på 6,6 promille.

 

Andre nyheder

Lokal erhvervsfremme skal ikke styres fra København

I ly af regeringens medieudspil præsenterede regeringens forenklingsudvalg forslag til en ny centraliseret erhvervsfremmestruktur, hvor kommunerne fuldstændigt vil miste indflydelse på, hvordan man tiltrækker virksomheder og hjælper virksomheder i lokalområdet.

Erhvervsledere tager ansvar for finansiering til næste generation af virksomheder

Som første sted i Danmark går lokale erhvervsledere i Kolding kommune sammen om at skabe finansiering til tidlige iværksættere, dvs. de ambitiøse og dygtige iværksættere med et godt forretningskoncept, men som ikke endnu er langt nok i udviklingen af deres forretning, til at de kan opnå finansiering hos de traditionelle finansieringskilder som bank og business angels.