ISOVER-fabrikken runder skarpt hjørne i sikkerhed

Mandag den 25. juni nåede Saint-Gobain koncernens ISOVER-fabrik i Vamdrup en særlig milepæl, da man passerede 3.000 dage uden en eneste ulykke med fravær. Det blev fejret tirsdag den 26. juni med anerkendende ord fra ledelsen og borgmesteren, en gave og frokost til alle på fabrikken i Vamdrup.

Fokus på medarbejderes trivsel og sikkerhed spiller en nøglerolle i hele Saint-Gobain koncernen, og på ISOVER-fabrikken i Vamdrup har det nu resulteret i, at de næsten 200 medarbejdere i fællesskab har nået den flotte milepæl. Og det har udløst anerkendende ord fra bla. Koldings borgmester, Jørn Pedersen:

”Vi praler gerne af, at Vamdrup, Kolding Kommune og hele trekantområder byder på tusindvis af produktionsarbejdspladser, ligesom vi gerne hører om de nye arbejdspladser, vi trækker til hvert eneste år. Men vi skal endnu mere huske tallene på, hvordan det går på vores gode virksomheder. Det er en imponerende indsats hos ISOVER Vamdrup, både for virksomhedens egen skyld, men så sandelig også for de mange medarbejdere,” siger Koldings borgmester, Jørn Pedersen.

Sikkert hjem fra arbejde
Allerede i 2013 fik ISOVER-fabrikken i Vamdrup international anerkendelse for sit sikkerhedsarbejde, da fabrikken blev indlemmet i Saint-Gobain koncernens Club de Millionaires - en særlig udmærkelse til de arbejdspladser i koncernen, der når en million arbejdstimer uden ulykke med fravær. Og indsatsen for at medarbejderne kan udføre deres arbejde uden at komme til skade er noget, der konstant er i højsædet hos ledelse og medarbejdere hos ISOVER.

”Vi markerer dagen, fordi 3.000 dage uden ulykker med fravær viser, hvilken fantastisk indsats medarbejderne har gjort. Men statistiker og fine tal er ikke et mål i sig selv. Det, der er omdrejningspunktet handler i al sin enkelhed om, at alle kommer sikkert hjem fra arbejde hver dag,” siger Jesper Knudsen, der fabrikschef hos ISOVER i Vamdrup.

Han understreger, at det ikke er tilfældigt, at man er nået så langt - men han er samtidig ydmyg over for, at der pludselig kan opstå en uhensigtsmæssig situation. Derfor er arbejdet med sikkerhed på arbejdspladsen en integreret del af dagligdagen på ISOVER-fabrikken og medarbejderne spiller en stor rolle, når det gælder om at forebygge ulykker

”Vi har lagt et stort arbejde i at nå hertil. Vi har en lang række rutiner og procedurer og arbejder hele tiden på at minimere risici. Vi analyserer situationer, der kunne have været gået galt, og laver handlingsplaner ud fra det. Senest har vi taget alle ud af deres daglige arbejde og holdt workshops for medarbejderne i mindre grupper, hvor alle kunne komme til orde i forhold til, hvordan vi kan optimere sikkerhedsarbejdet, og for at sikre, at sikkerhed bliver tænkt med i alle situationer. For vi ved også, at en ulykke kun er et kort øjebliks uopmærksomhed væk. Så det handler utroligt meget om fokus,” siger Jesper Knudsen.

Konstant fokus på sikkerheden
På et skilt ved indgangen til fabrikken i Vamdrup, står det aktuelle antal dage siden sidste ulykke. Skiltet handler ikke om, at ville bryste sig af sin præstation mod omverden; det handler om at alle skal tænke sikkerhed fra dagens start.

”Vi skilter med det, fordi vi ønsker, at sikkerhed er det første, folk er opmærksomme på, når de ankommer. Blandt andet har vi procedurer for, hvordan man skal parkere sin bil, så ankomst og afgang på fabrikken bliver så ufarlig som muligt. Vi tager alle aspekter omkring sikkerhed meget alvorligt, selv de ting, der måske kan forekomme som bagateller. På den måde sikrer vi, at alle der har deres gang på fabrikken, har et konstant fokus på sikkerhed. Dag efter dag, time efter time og minut efter minut,” siger Jesper Knudsen.

Også administrerende direktør for Saint-Gobain koncernens danske forretninger ISOVER, Gyproc og Weber, Mogens Nielsen, insisterer på, at sikkerhed skal komme i første række.

”Det handler om, at vi som ledelse skal tage ansvar for vores medarbejderes ve og vel - og det handler om at skabe rammer for, at medarbejderne kan tage ansvar for sig selv og hinanden. Det er i høj grad en flot, kollektiv indsats, der ligger bag, at ISOVER-fabrikken i Vamdrup er nået så langt. Det er en forudsætning, at alle tager sikkerhedsarbejdet seriøst. Det gælder ikke mindst den lokale ledelse, der har arbejdet minutiøst med at eliminere potentielle risici med det ene mål for øje, at alle skal have en sikker arbejdsdag,” siger Mogens Nielsen.

3D print i metal og farve

Endnu en 3D-printer har fundet sin vej til NEXTTECH, 3D printcentret der har til huse i kælderen på IBC i Kolding. I februar blev en metalprinter taget i brug, nu gælder det den banebrydende 3D farveprinter HP MJF 580.

Portræt af en indlægsholder

Cirkulær økonomi, bæredygtighed, social ansvarlighed og FNs verdensmål er noget der fylder mere og mere i vores hverdag og ikke mindst hos virksomhederne.

Tjek virksomhedernes velfærdsaftryk

I Danmark bidrager virksomhederne og deres medarbejdere med 550 mia. kr. om året til vores fælles velfærd gennem skatter og afgifter. Det er mere end halvdelen af alle de penge, det offentlige årligt bruger på at holde samfundet i gang. Dansk Industri har lavet en undersøgelse, der viser, hvor meget hver enkelt kommune bidrager med.