Holmstaden stiller garanti

Holmstaden, Koldings nye bydel med 59 outletbutikker og 100 boliger, har stillet garanti på 30 mio. kr. og de sidste detaljer om mindre jordkøb er faldet på plads. Dermed er der taget et stort skridt mod etableringen af Holmstaden.

Første fase består af 59 butikker, 8 restauranter/cafeer og godt 100 boliger. Butikkerne får fokus på mode, outdoor og interior design - alt til indretning af hjemmet. Holmstaden kommer til at huse brand stores, hvor de mest kendte mærker sælger varer til stærkt reducerede priser. Anden fase indeholder yderligere 40 butikker og flere boliger.

Nordic Design Village, som er selskabet bag Holmstaden, har stillet garanti på 30 millioner kroner. Da det har trukket en lille smule ud med garantien, skal byggetilladelsen opdateres med en ny høring. Sidst den var i høring kom blot én mindre bemærkning, der nemt kunne tages med. Det er planen, at den opdaterede byggetilladelse er på plads i begyndelsen af det nye år.

”I udlandet tager det mellem 8-10 år fra ide til et færdigt outlet. Nordic Design Village har nu været i gang i fire år, så hele processen har været speedet op. Men nu har vi stillet garantien og kan arbejde videre med investorer til hele byggeriet og alle mærkevarerne. For hvert skridt vi tager, kommer vi tættere og tættere på målet”, forklarer Carsten Lau Kjærgård, direktør for Nordic Design Village A/S.

Til sammenligning har det nærliggende boligbyggeri, hvor Klostergården ligger i dag, taget 3½-4 år i planlægningen. Holmstaden vil ligge i direkte tilknytning til gågaderne i Kolding, og inddrager området omkring åen med gode, rekreative områder, som kan benyttes af byens borgere og gæster. Langs med åen skal der være sammenhængende stier og broer, så man kan komme igennem området.

”Et så stort og ambitiøst byggeri tager tid, og derfor er det vigtigt, at der hele tiden sker fremskridt. Garantien er stort skridt frem mod realiseringen. Det viser, at investorer tror på et outlet i Kolding. Mens Nordic Design Village fortsætter arbejdet med investorer og butikker, går vi straks i gang med at opdatere byggetilladelsen”, siger borgmester Jørn Pedersen.

Når både garanti og byggetilladelser er i hus har Nordic Design Village frem til begyndelsen af 2018 til at begynde byggeriet. Alternativt at lade handlen gå tilbage, men det er ikke aktuelt lige nu, hvor investorer har stillet garanti på 30 mio. kr.

Kolding er Jyllands stærke handelsby
Cowi har målt handelsoverskuddet i Kolding Kommune til 1,1 mia. kr. svarende til en ekstra befolkning på 25.000 indbyggere. Typisk køber vi vores mad og øvrige dagligvarer lokalt, så det er handel med tøj, sko og øvrige udvalgsvarer, der trækker handelsoverskuddet ekstra meget op. Det vil stige yderligere med Holmstaden.

Seneste nyheder

I onsdags fik vi holdt årets Sommerfest for medlemmer af Foreningen Business Kolding i de fantastiske omgivelser på Løverodde. 200 var tilmeldt og ankom både på cykel, i bus og bil – og en enkelt lagde til ved bådebroen i egen båd.

3D-print er stort allerede. Og det bliver kun større. Det vurderer André Nørgaard, head of sales hos Lead Robotics, og derfor glæder det ham også, at IBA Erhvervsakademi Kolding er på vej med landets første videregående uddannelse i Industriel 3D-print.

Flere gange om året holder Jobcenter Kolding Jobdating, hvor ledige og virksomheder mødes. Næste gang er 24. juni, og Jobcentret vil gerne have endnu flere virksomheder med ubesatte jobs med. Så mangler din virksomhed medarbejdere, så er her mulighed for at finde din kommende kollega.