Har du styr på, hvad du kan trække fra i momsregnskabet?

Senest 2. september skal ca. 450.000 virksomheder indberette og betale moms for første halvår eller andet kvartal 2019.

Bliv klar til momsfristen 2. september.

For at kunne indberette og betale den rette moms, skal der være styr på bilag og bogføring. Det er ikke altid let for små og nystartede virksomheder. Nogle bilag kan nemlig godt give udfordringer.

Må du fx trække frokosten på restaurant med en forretningsforbindelse fra? Udgifterne i forbindelse med en rejse? Eller hvad med en ny computer? Bogføring er ikke altid helt enkelt. Der er mange ting, der spiller ind, fx hvordan udgiften er betalt og brugt.

Derfor har Skattestyrelsen lavet en bogføringsguide. Indtil videre er den målrettet enkeltmands-virksomheder med momspligt og uden ansatte.

Du bliver guidet på vej
Med Bogføringsguiden får du svar på, hvilke bilag du kan få fradrag for, og hvor meget du kan trække fra. Samtidig hjælper guiden dig til at bogføre bilagene på de rigtige konti. Du skal blot svare på nogle enkle spørgsmål om dit bilag. Så får du svar på, om bilaget giver fradrag, og hvordan det bogføres.

Guiden kan hjælpe dig med at bogføre en lang række bilagstyper - også dem som mange virksomheder har svært ved at bogføre korrekt. Det er fx udgifter til repræsentation, telefon og rejser.

Vi tales ved

Siden Corona-krisen lukkede det danske samfund, sendte mere end 3.000 ansatte på lønkompensation – bare i Kolding og fjernede forretningsgrundlaget for en stund, har Business Kolding holdt en tæt kontakt til virksomhederne.

Virtuel karrieremesse

Den 16. juni holder SDU sammen med de andre danske universiteter en virtuel karrieremesse for alle landets kommende dimittender. Her kan virksomheder møde nyuddannede, der står klar til at bidrage til det offentlige og private erhvervsliv.

Er din virksomhed klar til eksport? Eller ønsker I at udvide til nye eksportmarkeder? Det bliver nu endnu nemmere at få hjælp til at internationalisere din virksomhed og udvikle dens eksportpotentiale.