Har du styr på, hvad du kan trække fra i momsregnskabet?

Senest 2. september skal ca. 450.000 virksomheder indberette og betale moms for første halvår eller andet kvartal 2019.

Bliv klar til momsfristen 2. september.

For at kunne indberette og betale den rette moms, skal der være styr på bilag og bogføring. Det er ikke altid let for små og nystartede virksomheder. Nogle bilag kan nemlig godt give udfordringer.

Må du fx trække frokosten på restaurant med en forretningsforbindelse fra? Udgifterne i forbindelse med en rejse? Eller hvad med en ny computer? Bogføring er ikke altid helt enkelt. Der er mange ting, der spiller ind, fx hvordan udgiften er betalt og brugt.

Derfor har Skattestyrelsen lavet en bogføringsguide. Indtil videre er den målrettet enkeltmands-virksomheder med momspligt og uden ansatte.

Du bliver guidet på vej
Med Bogføringsguiden får du svar på, hvilke bilag du kan få fradrag for, og hvor meget du kan trække fra. Samtidig hjælper guiden dig til at bogføre bilagene på de rigtige konti. Du skal blot svare på nogle enkle spørgsmål om dit bilag. Så får du svar på, om bilaget giver fradrag, og hvordan det bogføres.

Guiden kan hjælpe dig med at bogføre en lang række bilagstyper - også dem som mange virksomheder har svært ved at bogføre korrekt. Det er fx udgifter til repræsentation, telefon og rejser.

Seneste nyheder

Foreningen Business Kolding søger 10 nye medlemmer til repræsentantskabet i 2023. Vil du være en del af et spændende netværk, som er med til at give input til erhvervsudviklingen i Kolding Kommune? Så er Foreningen Business Koldings Repræsentantskab måske noget for dig?

Til daglig lever Ronald Hofman af at sælge sikkerhedsmaterialer i en større virksomhed i Odense, men nu har han åbnet eget galleri i Kolding, og udlever dermed drømmen om at sælge kunst, der passer til mennesket – og ikke til sofaen.

Sig ja til en praktikant

Har du og din virksomhed tradition for at have praktikanter fra folkeskolen i erhvervspraktik? Måske det var noget I skulle overveje, for selv et ungt menneske fra 8. eller 9. klasse kan bidrage til din virksomhed.