Etableringen af Koldings nye videns- og forskningscenter i gang

I dag ankom den første maskine til NEXTTECH. Det er en SLS Plastik printer, der vejer 1700 kg, og er 2,6 meter høj.

De første 3D-printere installeres inden sommerferien. De leveres og serviceres af Canon Danmark, der også aktivt indgår i et strategisk teknologipartnerskab med NEXTTECH. For at styrke netop produktionsvirksomhederne er valget i første omgang faldet på 3D Systems produkter indenfor SLS-print til fremstilling af stærke og fleksible slutprodukter og MJP-print til fremstilling af bl.a. prototyper.

”NEXTTECH er et helt nyt og spændende tiltag i Danmark og vi hos Canon Danmark er glade for at kunne være en del af denne etableringsproces”, udtaler Erik Bo Andersen, Konsulent hos Canon Danmark.

Derudover er der investeret i en særlig SLA printer fra AddiFab, hvor fokus bliver på høj printkvalitet og udvikling af en automatiseret produktionslinje omkring AM. Printeren står efter planen klar i det sene efterår.

”NEXTTECH etablerer et AM økosystem af international topklasse, og vi er stolte af at være med til at sætte nye standarder på integrations – og automatiseringssiden”, udtaler Lasse Staal, CEO, AddiFab.

NEXTTECH drives som en forening, hvor virksomheder gennem et medlemskab kan få adgang til viden, sparring og faciliteter til AM i produktionskvalitet. Foreningens bestyrelse består af repræsentanter for Business Kolding, Trekantomraadet.dk, Aalborg Universitet og medlemsvirksomheder.

NEXTTECH åbner i august, og bliver revolutionerende for områdets produktionsvirksomheder. NEXTTECH har indgået samarbejde med Canon, som får til ansvar at fylde centeret op med tidssvarende og fremtidsrettede printere.

Vi har brug for iværksættere

Det er først og fremmest i de nye virksomheder, at de nye job opstår. Netop derfor er iværksætteri helt centralt for samfundsøkonomien, og netop derfor er der behov for at understøtte det i Kolding kommune.

Eltang skole arbejder med fremtidens udfordringer

På Eltang Skole arbejder eleverne i 4.-6. klasse på tværs i faget BID, som står for Bæredygtighed, Innovation og Design. De arbejder med forskellige temaer inden for bæredygtighed, og har tidligere bygget et halmhus på skolens udendørsareal i forbindelse med temaet ”bæredygtig arkitektur”. Nu stå de klar med endnu et stort projekt.